w pogoni za Motylem

W pogoni za szczęściem, marzeniami czyli dużo podróżowania, biegania, pysznych potraw i uśmiechu! Medyczne spojrzenie na świat, nie tylko przez pryzmat książek.

Beskid Wyspowy: pomysł na weekend

butterflyisrunning

Idealna wycieczka by wyrwać się na jedną noc w góry. Niedaleko od Krakowa, bez wymagającej trasy (w niedzielę czekały nas zawody!)i schronisko niczym u Baby Jagi. Gorce z Turbaczem są częstym celem pieszych wycieczek, czas poznać Beskid Wyspowy!

Nasza wędrówka (piątek/sobota): zielony szlak Rabka Zdrój – Luboń Wielki – niebieski szlak przez Rabkę Zaryte – Królewska Góra – Rabka Zdrój Centrum

Motyl ocenia: Schronisko PTTK na Luboniu Wielkim 4,5/5

z widokiem na Luboń

Dzień pierwszy: burek, lód i śnieżyca

Wędrówkę rozpoczęliśmy w centrum Rabki Zdroju, podążając za zielonymi znakami ulicą Na Banię. Szlak jest słabo oznaczony, co chwilę musieliśmy sprawdzać czy dobrze idziemy. Początkowo trasa wiedzie wzdłuż Raby, następnie na wysokości uroczo przechylonej kapliczki, niedaleko stoku na Polczakówce odbija w lewo.

16990826_10208438798750669_26803911_o

Z łąk roztaczają się piękne widoki na Gorce i Babią Górę, całą w śniegu. Koniec lutego, w kalendarzach zima, a na drzewach pierwsze bazie! Przy ostatnim z domostw mały burek, kundelek, chciał pokazać swoją wielkość rzucając się w naszą stronę. Przydały się kijki treningowe, spodnie były w całości. Im wyżej, tym bardziej stromo, ślisko i zaczyna się śnieżyca. W dolinie wiosna, w górach króluje zima. Po roztopach mróz spowodował lodowisko na szlaku. Nie jest łatwo, pod nogami ślisko, na drzewach coraz mniej znaków. Gubimy szlak, idziemy szeroką ścieżką ciągle pod górę. Ostatecznie łapiemy zielone znaki kilometr przed schroniskiem. Ostatnia prosta jest najtrudniejsza – wieje coraz mocniej, co parę metrów tracimy równowagę i tańczymy na lodzie. Dochodząc do schroniska, widok jest niesamowity – ciemność a pośrodku niej domek Baby Jagi. Schronisko na Luboniu Wielkim ma charakterystyczny wygląd, jest stosunkowo małe w porównaniu z innymi w Beskidach. Może właśnie to powoduje, że od razu mianuję schronisko moim ulubionym. Z sali wieloosobowej na pierwszym piętrze bije jasność. Schronisko może się pochwalić unikalnym układem okien wychodzących na cztery strony świata.

Schronisku na Luboniu Wielkim

16990589_10208438583025276_310746627_o

Wędrówka wydłużyła się o ponad godzinę z powodu lodowiska na szlaku, wchodząc do schroniska przywitało nas przyjemne ciepło. Nocleg mieliśmy zarezerwowany w bacówce, w której spaliśmy sami. Tej nocy było tylko 4 wędrowców. Sympatyczny gospodarz zaprowadził nas do osobnego budynku – letniej bacówki. Wystraszyłam się, że w letniej bacówce może być chłodno, okazało się, że wygraliśmy los na loterii – było ciepłej niż w schronisku. W nocy obudziły mnie hałasy, rano okazało się, że myszki poczęstowały się moim żółtym serem.

Dzień drugi: dobre rady, Królewska Góra i pokonany lęk wysokości

Czekając na jajecznicę rozegraliśmy partyjkę szachów w towarzystwie uroczej kotki. Będąc na Luboniu chciałam schodzić najciekawszym szlakiem w Beskidzie Wyspowym – Percią Borkowskiego. Dobrze, że przed wyruszeniem ze schroniska zapytałam się gospodarza co sądzi o tym pomyśle, a ten zdecydowanie odradził tą trasę. Muszę wrócić do Wyspowego by zaliczyć żółty szlak i zobaczyć gołoborza. O słuszności zejścia niebieskim szlakiem przekonałam się kilometr dalej zaliczając jeden z wielu upadków, który pozostawił duży siniak na moim biodrze.

17015208_10208438573305033_1938249680_o

Niebieski szlak wiedzie obok częściowo drewnianego kościoła w Rabce Zarytym. Historia jego powstania jest ciekawa. W 1982 roku w miejscu drewnianej przybudówki wymurowano ściany w ciągu trzech dni i jednej nocy, bez zezwolenia władz. Po drodze mija się Królewską Górę. Można zboczyć ze szlaku i wdrapać się na 25 metrową wieżę widokową. Pokonałam swój lęk wysokości! Mogłam raczyć się widokiem na Luboń, Gorce i Babią Górę.

16990569_10208438572865022_314031300_o

Rady Praktyczne

Gdzie zaparkować auto?

My zostawiliśmy auto na bezpłatnym parkingu, przy Dworcu Autobusowym przy ulicy 1 Maja.

Schronisko na Luboniu Wielkim

Oferuje 25 miejsc noclegowych: 9 w głównym budynku oraz 16 w letniej bacówce. Warto wcześniej zarezerwować nocleg.

Bufet czynny jest od godziny 8 do 20.

Przykładowe ceny: herbata 3 złote, jajecznica 7zł, bigos 12zł

Nocleg w pokoju 2 osobowym: 30zł/osoba

UWAGA! Brak toalety w schronisku i bacówce. Latryna znajduję się ok. 50metrów od schroniska

Okresowo brak wody, brak możliwości wzięcia prysznica.